Tuesday 15 November 2011

Raya Haji....Kisah sawah, kisah mesin padi, kisah tunang-tunang.......


Raya haji tahun nih, aku se family sambut kat Sawah Sempadan (kampung "ayah")... ni pun disebabkan adik ipar aku nak bertunang.......kalau tak ke Studio Universal Singapore la aku......meriah la kat umah mak mertua aku......cucu-cucu semua ada, adik beradik "ayah" semua ada.....masak memang tak berhentila.....masak.....masak.....masak......masak.... tapi oleh kerana badan dah mula mencanak kan lemaknyer....aku pun kawal la makan...... kalau tak... "doc toi" la tempat aku bertandang nanti...... tapi agenda utama balik kampung nih sebenarnya kena buat hantaran tuk Farid bertunang (adik "ayah").....oleh kerana dah lama tak buat benda-benda comel tu...maka aidea pun dah berkarat.....mujurla cina kedai bunga tu bagi aidea yang bernas, maka terkeluarla suma aidea2 aku yang bernas-bernas tu.... tu bab hantaran.....bukan setakat tu jer...aku buat gak coklat tuk hantaran dan apam polkadot tuk makan-makan raya tu nanti....tapi yang aku geram.....gggggrrrrrrr ada plak makhluk-makhluk yang makan coklat huruf-huruf yang nak buat hantaran tu.... maka tak sempurna la coklat aku tu.........nanti layan jer la gambar-gambar kat bawah nih........



tapi sebelum tu nak cerita pasal >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
hihihihihihihihi kisah mesin padi...... kelakar betul bila seseorang bercerita kisah mesin padi.....kisah ni terkeluar sebab kat Sawah Sempadan tengah musim menuai padi...... cantik sangat padi-padi menguning....... teruja sangat........ rasa macam nak berlari-lari kat sawah tu.......
huh berbalik kisah mesin padi.......orang tu bersungguh-sungguh cerita mesin padi ni masa dia zaman kanak-kanak.... sanggup panjat mesin padi nih sebab teruja sangat tengok mesin padi yang tengah menuai padi..... aku tergelak..... dia bercerita lagi, kalau sesiapa dapat panjat mesin padi or naik mesin padi tu masa mesin tu tengah menuai, kira hero lah dia.... akan bercerita betapa hebatnyer dia, dari pagi sampai ke petang kat sekolah..... hahahahaha nakal jugak eaaaa dia masa kecik-kecik... dia cakap lagi...dulu-dulu mesin padi slalu parking blakang umah.... so....... reramai la berkampung kat blakang umah tu.......... sapa lagi kalau buah hati aku la "ayah"........ so aku tak nak buang masa dan nak memori indah tu dikongsi bersama...sampai kan, aku beriye-iye nak ambik gambar mesin padi tu..... "ayah" pun layan kan jer....sebab dia tau kat mana lagi aku nak tepek gambar-gambar tu....... so layan la gambar-gambar kat bawah nih yer........




apam polkadot kesukaan ramai........

coklat yang dah tak cukup sifat....pun buat sendiri..

ni pun hasil tangan aku....dah tengah malam baru siap.......

buat simple2 sudah...

coklat yang dah dihias oleh aku...

baju ni dah takder aidea....lipat2..... letak rama-rama... cantik gak kan...

cincin tunang......kecik yang amat........ingat jari aku dah kecik.....(perasan kurus la tu)

kek ni last minit hias...tapi cantik jugak kan.....

ni dah susun kat sana...cantik pulak....so sapa2 yang nak tempah,
bleh la tempah ngan saya....heeeeeeee

bertukar-tukar hantaran.........

my lovely family...

ni la dia bakal menantu mak.......
lori tuk angkut padi....

 sawah yang tengah menguning......

 langit yang sungguh indah....kebetulan plak snap...

 mesin tuai padi...

 dari belakang......

 dari jauh.......masa ni paksa "ayah" kejar mesin tu sebab nak snap gambar....hasilnya.... dan keta ku kotor yang amat...

 mia dan cik sera nyer......


pemandangan indah.......syukur pada mu Ya Allah...



awan nano........hihihihihihi....cantik kan......












































No comments: