Pages

Tuesday, 19 March 2013

kisah kita:buang sikap dengki,iri hati.......

Assalamualaikum....... moga-moga kita semua dilindungi oleh Allah..... dilindungi dari semua benda-benda yang tak baik.......

ahakkkkkssss nak buat sessi luahan perasaan boleh tak????? adoiiiii lahai..... boleh la...boleh la.... nak share dengan kengkawan yang kat luar sana yang masih ada titik-titik hitam.... boleh????? wowwwww!!!!! nanti ada yang marah????kenapa nak marah kalau bukan kita yang buat???????? adoiiiiiii!!!!

kisah ni berlaku dalam kehidupan seharian kita sebenarnya..... samada bekerja kat opis... berniaga... berkawan or what ever la kan.... kisah ni berlaku kat kawan saya.... kat opis... kisah yang pertama ni... kawan saya ni bukan main kesian lagi buat keje bagai la nak tercabut nyawa...ada anak kecik lagi.... kena keje luar lagi.... alahai kesian betul la..... tup-tup ada sorang kawan dia ni tak boleh la tengok dia buat keje lebih sket.... tercabar la tu kan..... habis si kawan saya ni... dia telah difitnah bahawa dia tak pernah buat keje, buat keje main-main dan selalu takde kat opis...... padahal kebetulan sekali tu dia terlambat gi opis sebab ada la hal yang tak dapat di elakkan....si hasad dengki tadi ni mula la 'mencucuk jarum' kat bos mengatakan itu ini sampaila semua orang percaya....... 

ohhhhhh tidakkkk!!!!!kesian kawan saya ni...... tapi berkat kesabaran dan berdoa.... akhirnya Allah tunjukkan juga kebenaran bila satu hari tu bos panggil dia tuk tanya apa sebenarnya yang terjadi...sebab si bos kawan saya tu pun dah terkena dengan si penghasad dengki..... dan sekarang semua perangai dia yang suka cari kesalahan orang tu dah ramai mula nampak...... so plizzzzzzzzzzz jangan buat dengki kat orang sebab sekarang ni dunia balas dunia... tu satu kisah...

ni ada lagi satu kisah.... kawan saya ni berniaga macam saya..... baru-baru gak bertatih..... so dalam hati dia niat nak kembangkan lagi bisnes dia...so dia pun gi la kelas-kelas kek yang agak mahal bayaran nyer... tapi memang berbaloi-baloi...sebab kelas-kelas yang mahal ni banyak kelebihan nyer...hanya orang yang dah selalu gi jer yang tau...macam saya....kehkehkehkehkeh nak juga..........  kawan saya ni tak terpikir pun nak berberlawan-lawan atau bermegah-megah dengan sesiapa..... rupa-rupanyeeeerrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!! ada jugak sipenghasaddengkiirihatibusukhati (member satu opis lagi tu) dan sewaktu dengannya... sipenghasad dengki ni panas hati bila tengok kawan saya ni bisnes dah maju..... padahal dia berabis duit nak majukan perniagaan dia nih..... tak bising-bising pun kawan saya tu... tau-tau bisnes dia dah macam-macam & mula naik... si penghasad dengki ni siap call tok guru kawan saya ni nak gi kelas juga, apa yang kawan saya gi tu,siap sebut nama kawan saya ni lagi......

haiyoooooo!!!! termenung jap kawan saya...sebab dia gi kelas tu nak majukan diri dia.... lepas tu si penghasad dengki ni ingat kelas tu murah-murah ker?????!!!!!!!!!!!!mahal tau.... buat apa kawan saya nak gi kelas mahal-mahal kalau cuma nak menunjuk-nunjuk......kalau setakat menunjuk2 membazir duit jer tau..... apa pun tak boleh..... bila dia tau semua kelas yang kawan saya gi tu bukan murah.............. terdiam sekejap kawan tu...... ingat gi kelas mahal-mahal ni main-main ke???????.... perlukan pengorbanan yang banyak.........banyak sangat...wang ringgit ofcoz la.... hujung minggu time rehat kena burn la...tinggal kan anak-anak & suami kat umah..... hujung mingu tau!!!!!!!!

kalau kita nak maju, kita kena fikir apa tindakan seterusnya untuk maju.... bukan nak potong jalan orang or pijak orang untuk maju kehadapan..... nak maju atau berjaya kita kena mula dari bawah dan kena belajar banyak benda....... bukan lihat apa yang orang lain ada, kita pun nak ada......boleh nak ada tapi berusaha dengan gigih bukan dengan menjatuhkan orang lain........ sebab dunia ni balas dunia..... boleh cemburu dengan kejayaan orang lain dengan berusaha lebih gigih untuk berjaya!!!!!!!!!! BUKAN DENGAN BERUSAHA GIGIH MENJATUHKAN ORANG LAIN UNTUK BERJAYA & DAPAT NAMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

marah nampak???????!!! wakakakakakaka tak la marah...emosi skettttt jer..... nama pun manusia..... semoga Allah mengampunkan kita semua mudah-mudahan..... aminnnnn.... maaf jika terkasar bahasa..... yang baik jadikan teladan...yang buruk jadikan sempadan......

No comments: