Friday 20 July 2012

Kisah Benar: Dari Tanah Kita DiJadikan, Kepada Tanah Jua Di Kembalikan

Ramadhan telah menghampiri kita...... alhamdulillah kita masih lagi diberi nikmat untuk bertemu Ramadhan kali ini... Insyaallah mudahan-mudahan...... tapi ada juga yang tidak dapat bertemu...... itu sudah ketentuan yang Allah tetapkan....... kisah sedih berulang kembali dalam keluarga saya.... salah seorang abang saya telah dijemput Allah pada 17/07/2012 selasa bersamaan 27 syaban 1433hijrah...... Allahuakbar..... hati tua mak & bapak diuji lagi......... begitu tabah hati mak & bapak menghadapi dugaan ini.... hanya Allah saja yang tahu kenapa dan hikmah suma ni berlaku.....


Isnin malam selasa tu, dah tengah malam pun, kami dapat panggilan dari adik kat Putrajaya, maklumkan abang kemalangan, dalam kritikal, tapi isteri, anak & baby dalam kandungan telah kembali kerahmatullah...  termenung sekejap, panik tak tau apa nak cakap....... rasanya baru hujung minggu tu balik kampung dan bertanyakan perihal dia & family kat mak...... maut tu kita tak tau....semalam kita masih sihat.... tapi hari ni kita tak tau...... sangat trajis mereka sekeluarga 'pergi'.......


Bergegas pulang, kebetulan bila kami sampai di hospital Kluang, ambulan yang nak bergerak  dari hospital Kluang ke Hospital Sultanah Aminah baru nak bergerak, jadi saya sempat bertemu arwah dalam ambulan, tapi amat parah...tak sanggup rasanya melihat keadaan dia sebegitu.... sempat mencium dia...dalam hati, mungkin ini buat kali terakhir ketika hayatnya dan membisikkan kalimah suci...tapi dia memang dalam keadaan nazak..... sebab sebelum ni pun saya & family yang menguruskan seorang lagi abang yang dalam nazak..... arwah dalam keadaan 50-50 semasa di bawa ke HSA.... oleh kerana ambulan penuh, salah seorang waris tak dapat mengiring...... saya lihat mak & bapak sangat tabah..... mak, saya lihat redha...... maka kami yang membawa mak & bapak menyusul ke HSA...... dalam perjalanan, saya sempat sedekahkan yasin buat dirinya...... sebelum kami bertolak ke HSA, sempat kami bertemu keluarga yang menuntut jenazah arwah isteri & anak abang...... kami dimaklumkan, sangat menyayat hati keadaan jenazah isteri & anaknya... mudahan-mudahan mereka ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman....... tetapi Allah lebih menyayangi abang saya.... dia dia sahkan meninggal semasa dalam perjalanan ke HSA......




gambar hiasan.... gambar sebenar tak ambik....
dan bersediakah kita??????


Mati itu pasti.... tapi bila, dimana & bagaimana hanya Allah saja yang tahu.... kita sebagai hambanya hanya mampu berdoa........ dari tanah kita dijadikan & kepada tanah jua kita dikembalikan...... sepanjang hari semasa menunggu jenazah di HSA, cuaca juga sangat redup, seperti juga bersedih...... selepas jenazah dibedah siasat & hendak dimandikan, sewaktu itulah mak menangis...... sedih & sayu hati lihat mak menangis..... mak dan bapak dapat mengiring jenazah dalam van jenazah & kakak saya inform kat saya mak hampir pengsan masa keluar dari van jenazah, betapa sedihnya hati tua itu........ saya & family lambat tiba dirumah sebab singgah sekejap R&R..... alhamdulillah semuanya berjalan lancar........

Saya dapat mencium arwah abang buat kali terakhir sebelum arwah dimasukkan dalam liang lahat..... Allahuakbar.... hanya Allah saja yang dapat tahu apa perasaan saya ketika itu.... bapak memang tabah.... sedikit pun dia tidak mengeluarkan air mata semasa jenazah dimasukkan keliang lahat.... saya...... sepanjang talkin dibaca, air mata ni tak nak berhenti keluar..... terngiang-ngiang saat saya mencium arwah ketika di dalam ambulan dan ketika saat nak masuk liang lahat.........  moga-moga SAIPUDIN BIN SUPARTI di ampunkan dosa-dosanya dan tergolong dalam golongan orang beriman... Dan rezeki arwah juga, kuburnya bersebelahan kubur abang saya yang seorang lagi.......

Terima kasih buat adik beradik yang lain, sepupu-sepupu, orang kampung yang banyak membantu kami mengurus jenazah di kampung..... tanpa kalian pengurusan jenazah arwah tak kan selancar ini.... dan terima kasih juga doa-doa dari kalian... terima kasih juga kepada saudara mara jauh & dekat yang datang melawat...


Alfatihah buat arwah sekeluarga......