Monday 30 July 2012

Kisah Puasa: Iftar di kg tapi masak ala-ala kat hotel

Alhamdulillah dapat kita bertemu & menunaikan ibadah puasa yang ke 10 hari ni...... hujung minggu tu berbuka kat kampung saya.... seronok sangat... yela buka beramai-ramai... adik-adik & kakak semua ada... terhibur juga la mak & bapak... bila berbuka kat kampung, dalam kepala macam-macam yang nak dimasak... mampukah?????hahahahaha... tu belum request lagi dari si buah hati..... mujurla anak-anak belum pandai request macam-macam..... dah beberapa hari tak memasak, demam sampai tak boleh bangun makan pun takde selera...sampai turun 2kg berat badan.... ini la masanya membalas dendam tuk memasak....


Berbuka sabtu tu ada dua menu utama yang dimasak... menu pertama 'mee rebus' atau kalau kat tempat buah hati saya lebih dikenali sebagai 'mee jawa'... mak request untuk di hantar ke masjid untuk moreh... boleh saja mak... apa-apa untuk mak semuanya boleh dan yang paling laris masa buka puasa sabtu tu......... 
Ikan jenahak masak steam nyonya.... ni memang feberet my buah hati.... saya & mak bapak juga...... huwaaaa.. sangat la sedapnya.... licin hingga tiada yang tinggal... semua tanya macamana cara nak masak.... senang jer..... huiiiii banyaknya masak tuk buka ni kan..... saya ada pembantu tetap masa memasak ni.... hihihihi sapa lagi... my buah hati la... 


ok kita bagi share dulu resepi 'mee rebus/mee jawa'.... saya dapat resepi ni dari blog 'dapurmas'... boleh yer Mas saya share kan resepi yang sedap itu...


Mee rebus/Mee jawa


sumber:mas duniaku


Bahan:
1kg mee kuning - dicelur
1/2kg daging - direbus lembut & dipotong nipis
300gm tauge - celur
2 tangkai daun bawang - hiris halus
5 biji cili merah - (hijau pun boleh) dihiris
3 keping tauhu goreng - dihiris halus
3 biji telur rebus - dibelah
3 biji limau nipis - dibelah (saya guna limau kasturi je)
sedikit  bawang goreng


Bahan Kuah:
1/2kg keledek - rebus & kisar
3 ulas bawang putih - kisar
5 ulas bawang besar - kisar
3 batang serai - kisar
sedikit halia - kisar
sedikit lengkuas - kisar
100gm udang kering - kisar
2 sudu besar cili kisar -(saya tak letak, mak saya tak makan pedas)
3 sudu besar serbuk kari daging
air rebusan daging
garam & gula secukup rasa - tambah 1 ketul kiub ayam


Cara Memasak Kuah
1) Panaskan minyak masak dalam periuk, 
   tumiskan bahan yang dimesin, rempah & cili 
   kisar hingga garing dan pecah minyak.
2) Masukkan keledek yang telah dikisar halus, 
   tambahkan air rebusan daging mengikut 
   kepekatan yang diinginkan. Akhir sekali 
   masukkan garam & gula secukup rasa,juga 
   kiub ayam. Biarkan kuah hingga mendidih.
3) Masukkan mee kedalam mangkuk dan bahan 
   sampingan yang lain dan kemudian tuang kuah 
   mee tadi.
4) Sedia dinikmati...... memang sedap....


ni la mee rebus yang siap nak dihidang..... 
sori gambar ni dah di rotate pun tetap jd macam ni..






ni yang dah siap packing tuk hantar ke masjid 




Resepi seterusnya bagi menu yang memang sangat sedap itu..... mari kita lihat...... hihihihihihi.. ada beberapa resepi steam nyonya yang saya telah cuba..tapi resepi ni yang paling sedap dan mudah...... tak caya??? cuba sendiri... saya dapat resepi ni dari sky blue kitchen....ok Diana saya share yer resepi awak yang saya dah cuba ni..... amatla sedap..


Ikan Steam Nyonya


Resepi dari - Truly Nyonya Malacca
Sumber - sky blue kitchen


Bahan:
1 ekor jenahak (terpulang pada citarasa anda nak guna ikan apa)
2 biji tomato - tak letak lupa nak beli
5 biji kacang bendi - tak letak lupa nak beli
4 keping hirisan halia
garam & gula secukupnya
1 tsp pati ikan bilis
3 tbsp minyak masak untuk menumis
2 cawan air (secukupnya)


Bahan Kisar
10 biji cili merah (saya cuma guna 3,4 biji saja, terpulang)
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2@3 keping asam keping
2 batang serai
1 batang bunga kantan (tak jumpa bunga kantan, saya ganti dengan daun ketumbar)


Cara Memasak
1. Bersihkan ikan & toskan. Lumur ikan bersama 
   garam, perap dalam 10 minit.
2. Letakkan kepingan halia di bawah ikan & 
   kukus selama 5 minit atau sehingga ikan 
   masak.Buang lebihan air dari ikan tadi,  
   ketepikan.
3. Masukkan minyak masak 3 tbsp atau 
   secukupnya di dalam kuali,tumis bahan kisar 
   hingga terbit aroma.
4. Masukkan air dan gaul
5. Masukkan gula,garam serta pati ikan bilis & 
   bendi. Masak seketika.
6. Masukkan tomato dan biarkan masak.
7. Angkat & tuangkan dia atas ikan kukus tadi.
8. Hias & hidang....


 ni dia ikan steam nyonya saya........


resepi iftar hari ahad akan bersambung pada entry seterusnya...... gembira bila semua family dapat menikmati hidangan yang agak pelik tapi sedap...... tq to my buah hati sebab banyak tolong kat dapur..... kalau tak pengsan la kat dapur sorang-sorang nak buat semua benda....... alhamdulillah selesai puasa hari tu....











2 comments:

syarida said...

Hmmm...buah hati, sejuk je dengar. aku kalau sebut buah hati kat dalam blog, maunya Ezrin tu muntah.....:)

Lily said...

hahahahahaha..... ko blom cuba mana nak tau kan...cuba la mn tau sejuk jer hati dia.... balik keje pun senyum jer.... hahahahahahahaha